Vad är 5:2-metoden?

5:2 metoden, eller 5:2 dieten som den ofta kallas är en variant av periodisk fasta som  innebär att du två dagar i veckan äter väldigt lite. Fem dagar i veckan äter du som vanligt. Tanken bakom 5:2-dieten är att människan inte är skapad för att ha konstant tillgång till mat utan att vi mår bra av att vara hungriga då och då. På dina fastedagar så minska insulinhalten i blodet och kroppen använder kroppsfett som bränsle.

De två fastedagarna ska man äta maximalt 25% av sitt normala kaloribehov vilket för en man normalt innebär ca 600 kcal och för en kvinna ca 500 kcal. 5:2-dieten ger hälsovinster som till exempel minskade insulinnivåer i kroppen, lägre blodtryck och bättre nivåer på blodsocker och kolesterol. De flesta går också ner i vikt när de använder sig av 5:2-metoden.

En av de stora fördelarna med 5:2-metoden är att man kan äta som vanligt de dagar man inte fastar. Många kan uppleva det påfrestande att ”aldrig” få äta det man vill och det gör att många menar att 5:2-dieten är enkel att följa en längre tid. Man fastar en dag, och nästa dag kan man äta som vanligt.

5:2-dietens upphovsman är den brittiska läkaren Michael Mosley som i en mycket uppmärksammad dokumentär  resonerade kring hur vår hälsa förbättras om vi äter mindre mat några dagar i veckan.

 

Författare: karin

Dela detta inlägg på

Pin It on Pinterest