Det här händer i kroppen när du fastar

När du fastar minskar du intaget av kalorier. Med 5:2-dieten så brukar man ”halvfasta”, det vill säga att man inte helt avstår från att äta utan kraftigt minskar det man äter till omkring en fjärdedel av vad man normalt äter under en dag.  Om du gör detta två dagar i veckan har du på en vecka ätit omkring 3000 kalorier mindre än om du ätit som vanligt sju dagar i veckan.

Effekterna av att fasta är att blodsockret sjunker, insulinhalterna minskar i kroppen och man börjar förbränna det lagrade kroppsfettet. Om man kombinerar fastan med en kost som stabilierar blodsockernivåerna som till exempel GI, ISO  eller LCHF så är det enklare att låta bli att äta på fastedagarna. Halterna av tillväxthormonet IGF-1 minskar i blodet.

När du äter som vanligt, det vill säga kroppen har ständig tillgång till mat så skapar kroppen hela tiden nya celler utan att de gamla repareras. När man fastar och är hungrig händer flera saker i kroppen

När man äter “normalt” dvs. för män ca 2400 kcal/dag och för kvinnor ca 2000 kcal/dag så befinner sig hela tiden cellerna i ett slags stressläge där nya celler hela tiden bildas utan att de gamla repareras. Det här i sin tur påverkar organismen negativt. När man svälter så reagerar dessutom hjärnan med att skapa fler neuroner, vilket innebär att man blir smartare av att svälta – man måste ju komma ihåg var man hittade mat senast? 5:2-metoden har fördelen att kroppen hinner köra igång de hälsofrämjande processerna men inte påbörja nedbrytningen av muskler och utslag av näringsbrist etc. Kroppen börjar dessutom mycket effektivt att bränna fett eftersom man inte tillför tillräckligt med energi för att ge musklerna tillräckligt med bränsle.

När man fastar, får man inte äta alls då? Jo, det får man. Man kan låta bli att äta helt och hållet på fastedagarna men detta kan upplevas som svårt och besvärligt. För att bibehålla hälsoeffekterna rekommenderas därför män att inte äta mer än 600 kcal/dag och kvinnor inte mer än 500 kcal/dag. Det kan vara svårt att veta hur många kalorier man får i sig i varje livsmedel. Tidningen Må Bra har en bra kaloritabell.

 

 

Författare: karin

Dela detta inlägg på

Pin It on Pinterest